باشگاه خبرنگاران/ یکی از ناخوشایندترین ویژگی‌ها، پرتوقع بودن است که دیگران را دچار دردسر می‌کند.

نحوه برخورد با افراد پرتوقع زمانی پیچیده‌تر می‌شود که متوجه می‌شوید همیشه باید حامی آنان باشید. افراد متوقع از اطرافیان انتظار دارند به هر شکل که می‌توانند از آن‌ها حمایت کنند. این در حالی است که خودشان در کمتر موقعیتی از دیگران حمایت می‌کنند.

حقیقت این است که شاید افراد پرتوقع نمی‌توانند مسئولیت زندگی و مشکلات خود را به تنهایی بر عهده بگیرند، اما این ناتوانی خود را به شکل انتظارات زیاد و عصبی کننده بروز می‌دهند.

برخی از افراد پله پله پرتوقع و طلبکار می‌شوند و برخی هم ذاتا این ویژگی را دارند. گاهی اوقات هم افراد کاری انجام می‌دهند که طرف مقابل پرتوقع می‌شود.

نحوه برخورد با افراد پرتوقع یکی از دغدغه‌های رایج بسیاری از مردم است. انسان‌هایی که جامعه اطراف ما را تشکیل می‌دهند هر کدام ویژگی‌ها و رفتار‌های خاصی دارند که گاهی این ویژگی‌ها تعامل با آنان را دشوار می‌سازد.

از اینرو در پارک رفتم و از عده ایی درباره افرادی که دائم از دیگران توقع دارند به گفتگو پرداختم.

یک دختر جوانی گفت: توقع را خود ما با کار‌هایی که می‌کنیم به وجود می‌آوریم. مثلا یکی دوبار به فردی خوبی می‌کنیم، توقع او زیاد می‌شود و یک جورایی جزء وظیفه ما محسوب می‌شود. اوصولی باید کمک و یا محبت به دیگران کرد.

خانم دیگری چنین جواب داد: من سعی می‌کنم از این جور افراد فاصله بگیرم و اینگونه افراد توقع دارند وقت زیادی را با آن‌ها صرف کرد این توقع شاید براساس احساس برتری کردن شکل می‌گیرد و فکر می‌کنند همیشه باید خودشان تصمیم گیرنده باشند.

خانم دیگری گفت: خواهر‌های خودم از همدیگر انتظار دارند که کمکشان کنند و من مدام به آن‌ها می‌گویم باید رو پای خودتان باشید و به کمک دیگران نگاه نکنید.

آقای مسنی گفت: بسیاری از افراد پرتوقع در اطرافم دیده ام که به خودشان هم آسیب رسانده اند؛ و این امر باعث شده است که توقعش در حد ۱۰۰۰ شده باشد و افراد متقابل هم نمی‌توانند در آن حد توقعات او را اجرایی کند.

سارا هاشمی روانشناس درباره ویژگی‌های افراد طلبکار گفت: توقع داشتن به معنای توجه فرد معطوف به نیاز‌های خود باشد. مهم‌ترین ویژگی‌های افراد پرتوقع این است هرچیزی که می‌خواهند یا به هرچیزی که فکر می‌کنند در درجه اول ذهنشان معطوف به نیاز‌ها و خواسته‌های خودشان می‌شود. بدون هیچ توجهی به شرایط، احساسات و خواسته‌های طرف مقابل داشته باشند.

وی ادامه داد: اگر در جایی احساس کردید که صرفا به خودتان توجه می‌کنید بدون آن که طرف مقابل را در نظر بگیرید بدانید که متوقع هستید. بیش از اندازه توجه کردن به خود، داشتن غرور و تکبر، وابستگی به طرف مقابل و واقع بین نبودن از علت‌های مهمی است که می‌تواند باعث متوقع شدن فرد از دیگران شود. افرادی که بسیار پر توقع و طلبکار هستند، چون در نیاز‌های خود توجه و تمرکز دارند، یک مقداری حس دلسوزی، همدلی و همدردی در آن‌ها خیلی ضعیف است و خودشان محور همه چیز هستند.

این روانشناس تصریح کرد: نکته بسیار مهمی که در افراد طلبکار و پرتوقع وجود دارد این است که خیلی درک درستی از واقعیت ندارند. برقراری با این گونه افراد بسیار سخت است، زیرا دائم عصبانی هستند یا مدام می‌رنجند. بیشتر افراد متوقع هستند و مدام از دیگران انتظار دارند که حالشان را خوب کنند و یا دیگران مسئول زندگی و یا حتی مسئول اشتباهاتشان باشند. این گونه افراد مدام از دیگران ناراحت هستند.

افراد پرتوقع از آنجایی که دارای انرژی منفی هستند، برای هر موضوعی شکایت می‌کنند و حرف و سخن و رفتار مثبتی برای جلب توجه و به دنبال آن حمایت دیگران ندارند از سوی دیگران دیده نشده و مورد حمایت قرار نمی‌گیرند.

افراد بایستی مد نظر داشته باشند از آنجایی که خود آن‌ها انتظار حمایت و تایید و تشویق از طرف اطرافیان را دارند اطرافیان نیز همین انتظار را از آن‌ها دارنداز جمله ویژگی‌های آدم‌های پرتوقع میتوان به این موضوع نیز اشاره کرد که آن‌ها در برابر مشکلاتی که با آن مواجه می‌شود هر کسی جز خودشان را مقصر می‌دانند. از زندگی و روزگار گلایه می‌کنند.

هاشمی ادامه داد: افرادی که طلبکار هستند، چون فکر می‌کنند، دیگران حق آن‌ها را خورده اند و برایشان کم گذاشته اند مدام در حال عصبانیت هستند؛ و دیگران را همیشه مقصر زندگی و مشکلاتشان می‌دانند، حتی دیگران را مسئول خودخواهی‌ها و غم هایشان می‌دانند.

وی مطرح کرد: هیچ فردی مسئول احساسات خوب و یا بد ما در زندگی نیست. تا زمانی که خودمان مسئولیت احساسات خود را نپذیریم، داستان توقع از این که دیگری ما را درک کند و یا دیگری با ما راه بیاید باور و انتظار اشتباهی است.

هاشمی بیان کرد: اگر دوست و یا آشنایی دارید که متوقع است سعی کنید از او فاصله بگیرید. باید قاطعیت در برابر افراد طلبکار با یک مهارت بسیار مهمی به نام مهارت نه گفتن داشته باشید. باید این افراد بتوانند در برابر خواسته‌های فرد، نه بگویند. افراد متوقع در برابر دیگران احساس گناه به وجود می‌آورند. بهتر است با قاطعیت با افراد متوقع و طلبکار به گفتگو پرداخت و منظور از گفتگو، رفتار پرخاشگرانه نیست؛ و در برابر این گونه افراد نباید دلسوزی کرد.

شخصیت طلبکار یکی از شخصیت‌های عصبی و سخت در روابط است، یعنی از آن دسته از افرادی است که برقراری و حفظ رابطه با او بسیار دشوار است. این افراد غالبا پر از توقع، خشم و رنجش هستند. آن‌ها نه‌تن‌ها به خود، بلکه به اطرافیان خود نیز با واکنش‌ها و توقعاتشان آسیب می‌زنند.

افراد طلبکار به‌جای همدلی، دستگیری و درک دیگران دنبال مچ‌گیری و در بهترین حالت خود، دلسوز هستند. شخصیت طلبکار همیشه توقع دارد که منافعش تامین شود و اگر این منافع تامین نشود، واکنش‌های تندی به دیگران نشان می‌دهد. مهارت همدلی و درک دیگران در او بسیار ضعیف است.

آدم‌های پرتوقع شنونده‌های خوبی نیستند، آن‌ها می‌توانند ساعت‌ها جهت توجیه خواسته‌های خود برای شما سخنرانی کنند، اما حاضر به شنیدن نظرات و انتقاد‌های شما نمی‌باشند. آنچه فقط در ذهن دارند رسیدن به هدف خود است.